FAQ

Hieronder beantwoorden we de meest gestelde vragen:

Hoe reageert de WEpod op onverwachte gebeurtenissen die op kleine afstand gebeuren. Zoals een kind of dier rent tussen geparkeerde auto´s de weg op of fietser/auto die onverwachts uitwijkt.

  • De WEPod ziet objecten in bereik van de sensoren en stopt. Als het gevaar geweken is wordt de route hervat. Dat gebeurd automatisch of na akkoord van een steward/operator. De WEPod wijkt niet uit en kan niet door obstakels heen kijken. Naast de sensoren leest de WEPod zijn digitale kaart, daarop kan ook informatie worden opgenomen. Bijvoorbeeld even afremmen bij een onoverzichtelijk punt.

Hoe steekt de WEpod een kruispunt met verkeerslichten of een voorrangskruispunt over? Hoe bepaalt de WEpod de hiaattijd? Hoe ziet de WEpod mogelijke flankconflicten? Bijvoorbeeld fietsers of scooterrijders die op een krappe rotonde de rotonde volgen. Kan de WEpod deze zien en de snelheid van andere verkeersgebruiker inschatten?

  • Via Wifi kan de WEPod een bericht van een intelligent verkeerslicht ontvangen. Op basis daarvan weet de WEPod of hij over de kruising mag rijden. De sensoren blijven werken, dus als er een andere weggebruiker bijvoorbeeld door rood rijdt en op de route van de WEPod  komt dan stopt de WEPod om een aanrijding te voorkomen.

Wat zijn de consequenties voor de veiligheid als een of meerdere sensoren van de WEpod niet werken?

  • Het controleren van de sensoren is een reguliere (self/steward) check voordat het voertuig met passagiers op pad gaat. De bedrijfszekerheid van sensoren is ook onderdeel van de RDW-keuring/ontheffing.

Hoe weet WEpod wanneer het voorrang heeft en wanneer het voorrang moet verlenen? Ook in complexe verkeerssituaties waarbij de WEpod zowel voorrang heeft op een andere weggebruiker, maar ook voorrang moet geven aan een andere weggebruiker?

  • De WEpod kan verschillende verkeerssituatie (scenario’s) aan. De software is nog in ontwikkeling, zodat meer scenario’s mogelijk worden. De WEpod kan nu de situaties aan die voorkomen op de route waar ontheffing voor is. Op het researchlab Automated Driving worden nieuwe scenario’s uitgetest. Momenteel worden er scenario’s ontwikkelt die voor nieuwe routes nodig zijn. Denk daarbij aan het links-afslaan van de WEPod door het tegemoetkomend verkeer op de andere rijbaan en over een naastgelegen fietspad, maar ook rotondes rijden met wisselende voorgangsregels.

Gedraagt de WEpod zich als verkeersdeelnemer op dezelfde wijze zoals van een voertuig met passagier verwacht mag worden?

  • Nee, nog niet voor 100%. Een normale bestuurder zal bijvoorbeeld bij een bijna ongeval, wegsturen om te ontwijken. Een WEpod doet dat bijvoorbeeld niet, die stopt.