Living Lab Aken – Vaals: openbaar vervoer shuttle

route Aachen - Vaals

Het doel van het Living Lab Aachen - Vaals is de ontwikkeling van een flexibele, geautomatiseerde shuttle voor personenvervoer over korte afstand, die op een grensoverschrijdend traject getest wordt. De dienst moet met behulp van een online mobiliteitsplatform geboekt en betaald kunnen worden. De pilot moet helpen om de mogelijkheden en uitdagingen van autonome shuttles voor openbaar vervoerbedrijven in kaart te brengen. De pilot wordt uitgevoerd door het Duitse Openbaar Vervoerbedrijf ASEAG, dat in Aachen en omgeving actief is. Het bedrijf heeft een vloot van bijna 500 voertuigen en voert diensten uit op 101 lijnen, die deels tot in Nederland en Belgiё lopen. 

In het Living Lab Aachen - Vaals wordt gebruik gemaakt van een nieuwe geautomatiseerde openbaar vervoer shuttle, de CM Mission. Dat is een kleine bus voor 15 personen, die dankzij sensoren zelf zijn weg op een vaste route kan vinden. Het is de bedoeling dat de shuttle in het vierde kwartaal van 2019 in gebruik genomen wordt.

Dienstregeling en on-demand

Tijdens de pilot zal er een chauffeur in de shuttle aanwezig zijn, om de veiligheid van de passagiers te garanderen. Klanten kunnen gratis gebruik maken van de shuttle, die rijdt tussen Aachen Vaals en het universiteitsziekenhuis in Aachen. Met behulp van een gebruikersonderzoek worden de passagiers die van het voertuig gebruik maken, actief bij de test betrokken. Naast de inzet van de shuttle in de reguliere dienstregeling, kunnen passagiers on-demand een plek in de shuttle reserveren met behulp van het online mobiliteitsplatform ‘Mobility Broker‘.

Fleetmanagement

Natuurlijk is er in het kader van het Living Lab een compleet veiligheidsconcept ontwikkeld, dat onder meer op een uitgebreide beoordeling van de verschillende delen van de route is gebaseerd. Tijdens het project worden ook de uitdagingen van het beheer van een vloot van autonome voertuigen onderzocht. Daarbij worden onder meer vragen gesteld als: hoe kunnen we de veiligheid van passagiers zowel in als buiten het voertuig garanderen? Hoe worden passagiers in het voertuig geïnformeerd? Hoe moet de controlekamer van het openbaar vervoerbedrijf ingericht worden?