Nieuwe Mission-bus van I-AT wordt getest in Aldenhoven

4-3-2020 Nieuwe Mission-bus

De autonoom rijdende Mission-bus, die als onderdeel van het Nederlands-Duitse Interreg project Interregional Automated Transport (I-AT) ontwikkeld is, wordt medio maart 2020 uitgebreid getest op het Aldenhoven Testing Center van de Universiteit van Aken. De ‘Mission’ is een elektrische shuttlebus, die plaats biedt aan 12 passagiers. Het voertuig kan met behulp van GPS, camera’s, lidar en andere meetsystemen op vaste routes autonoom rijden, maar ook aan het normale verkeer deelnemen.

De Mission is een ‘Dual mode bus’. Dat wil zeggen dat het voertuig op vaste, vooraf gedefinieerde routes autonoom kan rijden, maar op de openbare weg ook op de traditionele manier door een chauffeur kan worden bestuurd. Daardoor biedt de bus - vergeleken met andere zelfrijdende shuttles - veel meer flexibiliteit en een betere inzetbaarheid voor diverse toepassingen. De bus heeft een kenteken en mag dus handbestuurd door een chauffeur gewoon op de openbare weg rijden. Om autonoom te kunnen rijden zijn er uiteraard speciale vergunningen voor specifieke routes noodzakelijk en moet de bus nog een aantal keuringen en tests ondergaan.

Sensorsystemen en computertechnologie

Voor het autonoom rijden is de bus door de firma Jonker Makis Robotics uitgerust met sensorsystemen en computertechnologie. De bus beschikt over een GNSS-systeem voor positiebepaling met behulp van geavanceerde satellietpeilingen. Ook de berekening van wielomwentelingen en stuurhoek en een versnellingsmeter helpen bij de positiebepaling. Daarnaast worden camera’s gebruikt waarmee de bus belijningen op de weg kan volgen. Verder is de bus uitgerust met Lidar- en radarsystemen om objecten rond de bus waar te nemen en daarop te kunnen reageren. Met behulp van deze systemen moet de bus uiteindelijk met een snelheid van dertig kilometer per uur autonoom over de weg kunnen rijden.

Tijdens de tests op het circuit in Aldenhoven wordt de werking van de systemen onder verschillende omstandigheden en met stapsgewijs toenemende snelheid beproefd. Ook wordt de driver take-over procedure getest, waarbij de autonome besturing van het voertuig heel snel onder het rijden door een chauffeur wordt overgenomen.

Terug naar nieuwsoverzicht